ROZHOVOR: METEOROLOG T. MØRK, ŠPICBERKY (1/2)

26.4.2017 8:17 | Autor: Kamil Sojka

Protentokrát je naším hostem pan Torgeir Mørk, profesionální meteorolog, který žije v nejsevernějším městě na světě – v Longyearbyenu na Špicberkách. Tak pojďme na věc.

Vážený Torgeire, nejprve bych Vám chtěl poděkovat za to, že jste souhlasil s rozhovorem!

Nemáte zač, Kamile!

Longyearbyen jako pracoviště – byl to Váš nápad, nebo za Vámi přišel Váš šéf a řekl Vám něco ve smyslu: „Hele, Torgeire, sbal si kufry, Longyearbyen na Tebe čeká!“? Ať už tak či onak, jak jste se cítil, když jste poprvé stanul na půdě Longyearbyenu?

Žádal jsem o volné místo na letišti v Longyearbyenu, poprvé v roce 1991. Jednalo se však o omezenou smlouvu na tři roky, posléze jsem se vrátil zpět na pevninu a pracoval na letišti v Oslo, konkrétně v části zvané Fornebu, to se psal rok 1994. Kouzlo Špicberk mi zůstalo na mysli po dalších 10 let a když došlo k novému otevření v roce 2004, ihned jsem znovu zažádal o pracovní místo (byl jsem náhrada za osobu, která zde pracovala během letní dovolené v roce 2002).

Do Longyearbyenu jsem dorazil pozdě v květnu – zima ještě nebyla úplně u konce, vše kolem tálo, na moři byl ještě led a svůj domov jsem opustil v letní den… Byl to opravdu zvláštní příchod, vskutku.

Nyní konkrétně pracujete na longyearbyenském letišti. Předpokládám, že toto letiště není zase až tak vytížené, přeci jen, jsme na Špicberkách, takže v Arktidě. Kolik letadel přibližně přistane v Longyearbyenu za 1 týden? Jaké bylo největší letadlo, které jste v Longyearbyenu viděl? Jakožto meteorolog pravděpodobně také spolupracujete přímo s piloty. Špicberské počasí je velmi proměnlivé a občas zajisté velmi „špatné“. Kolikrát jste zažil, že počasí bylo tak nehostinné, že piloti nemohli přistát?

Opravdu o příliš frekventované letiště nejde, ve srovnání s ostatními, a to zejména v zimě. Na ostrově se ale nachází celkem tři letiště, kromě toho hlavního longyearbyenského s 2 483 m dlouhou asfaltovou dráhou (ENSB) jsou tu ještě dvě menší – Sveagruva (ENSA, 800 m, štěrk) a Ny-Ålesund (ENAS), jsou to dvě malé osady. Je zde i nějaký místní provoz, používá se k přepravě cestujících a zásobování. Také tu jsou dvě helikoptéry typu Super Puma, které se používají především pro pátrací a záchranné akce, jež často souvisejí s nehodami v rybářském loďstvu nebo s nehodami spojenými s cestovním ruchem. Během světelné sezóny (cca čtyřměsíční polární den) tady rovněž létají vrtulníky a další letadla s vědci. V průběhu léta jsou taktéž k dispozici charterové lety k výletním lodím. Mimo jiné můžete na Špicberkách narazit na nepravidelný provoz sanitních letadel, často v souvislosti s pátracími a záchrannými akcemi.

Co se počtu přistání letadel na longyearbyenském letišti týče: v zimě 7 příletů týdně, v létě klidně i 10, 12 příletů týdně, denních i nočních.

Jak vypadá Váš typický pracovní den? Přijdete do práce (ráno), uděláte si kávu, zapnete počítač, podíváte se na předpovědní mapy, pošlete pozdrav pilotům, sesmolíte nějakou tu předpověď počasí, vypnete počítač a jdete domů (po obědě)? Zřejmě ne, že?

Snažím se sledovat provoz co nejlépe, do práce přicházím mezi 6:30 až 7:00, abych měl nějaký čas na přípravu informativních schůzek, především pro pátrací a záchranné posádky. Během dne odpovídám na telefonáty jak pilotů, tak také místních cestujících, ale rovněž i expedic a vědců. V kanceláři zůstávám do doby, než na zemi přistane poslední letadlo daného dne. Správně bych měl být v kanceláři při každém příletu letadla, ale jelikož jsem sám, není to zdaleka možné, takže v létě chodím do práce jednu noc týdně a, v závislosti na povětrnostních podmínkách, se do kanceláře vracím dle potřeby.

Teď se pojďme bavit o číslech:

Vůbec nejvyšší teplota, která kdy byla v České republice naměřena, činí 40,4 °C (20. 8. 2012). Jaká je dosud nejvyšší zaznamenaná teplota v Longyearbyenu, potažmo na Špicberkách?

V červenci 1979 se rtuť teploměru vyšplhala na 21,3 °C.

Vůbec nejnižší teplota, která kdy byla v České republice naměřena, činí -42,2 °C (11. 2. 1929). Jaká je dosud nejnižší zaznamenaná teplota v Longyearbyenu, potažmo na Špicberkách?

V březnu 1986 rtuť teploměru klesla k -46,3 °C. Nicméně v údolích ve vnitrozemí budou určitě ještě chladnější místa.

K červnu 2011 v Česku pobývalo celkem 802 stanic (synoptické meteorologické stanice, dobrovolné klimatické stanice, srážkoměry…). Kolik stanic žije na Špicberkách?

Zde na Špicberkách máme 15 stanic, z toho 6 manuálních synoptických a 9 automatických.

Čeští meteorologové používají dva radary. Jak jsou na tom špicberští meteorologové?

Nemáme žádný radar.

V České republice, která je přibližně 1,3krát větší než Špicberky, působí několik stovek profesionálních meteorologů a několik tisíc amatérských meteorologů. Ano, populace České republiky je o poznání větší než populace Špicberk (cca 10 500 000 Čechů vs. cca 3 000 Špicberčanů), přesto však, kolik meteorologů pobývá na Špicberkách?

Popravdě je tady jen jedna osoba pracující s předpověďmi počasí, konkrétně se jedná o mě. Jinak máme, věřte tomu nebo ne, univerzitní kurzy (UNIS), které učí arktickou meteorologii, takže zde na Špicberkách je jen málo lidí spjatých s profesionální meteorologií. Kromě toho žijí ve městě dva profesoři meteorologie (důchodci). Vzhledem k naší zeměpisné poloze a neustále se měnícímu počasí se domnívám, že většina zbytku populace sestává z amatérských meteorologů…

Zpět k tématu život v Longyearbyenu. Když turisté dorazí do Longyearbyenu, dostanou zbraň, a to kvůli potencionálnímu nebezpečí ze strany ledních medvědů. Není ale trochu nebezpečné dávat turistům – naprosto cizím lidem – zbraň? Pravda, pravděpodobnost, že nějaký „špatný hošan“ zavítá do arktických Špicberk, je velmi malá, avšak nikdy neříkej nikdy…

Turisté nedostanou zbraň automaticky, to v žádném případě. Můžete si zbraň pronajmout v jednom nebo ve dvou obchodech s turistickými průvodci, ale hlavně, když turisté vyrážejí na organizované výlety, je doprovází zkušený průvodce.

Kriminalita, zcela překvapivě, je na Špicberkách fakticky nulová. Však se nad tím zamyslete – pokud by sem nějaký ten „špatný hošan“ přeci jen zavítal a něco spáchal, řekněme zruinoval banku, co by asi tak dělal? Naskočil na vlak? Ukradl auto? Jediný způsob, jak se ze Špicberk dostat, je skrze letadlo, popřípadě lodí. V takovém případě bych si myslel, že obě tyto únikové cesty budou silně střeženy.

Měl jste někdy tu čest s ledním medvědem tváří v tvář? Pokud ano, jaké to bylo? Zdali ne, co byste v takovéto situaci dělal?

Jednou jsem ledního medvěda potkal, a…

Pokračování příště…

Několik fotek zachycujících život na Špicberkách můžete nalézt zde.

Sdílejte článek: FacebookTwitter

How to Choose a Data Room With Data Room Access Control

Data room access control allows the monitoring of entry and...

Benefits of Software Management and Board Meeting Software

Online board portals, as opposed to traditional paper meetings, offer...

Four Ways to Restrict Access to Electronic Documents

If your business handles sensitive information about customers and employees...


How to Make Virtual Meetings More Productive

find out here mooneytwinsnetwork.com/practical-virtual-boardroom-software-guide/ Virtual Meeting is a...

Using Virtual Data Rooms for Transactions and Deals

In the M&A due diligence process, information sharing is carried...

Why Startups Use Digify to Organize Due Diligence

A data room is a repository https://www.myvdronline.com/acquisition-best-practices for...


Important Features of Business Software

Business software is an application which helps businesses automatize their...

Fighting Dirty Money With Enhanced Due Diligence

Every year around $2tn in illicit cash flows through the...

What Are Virtual Data Room Services?

A virtual data room is a software product that offers...